Biogram

Anna Krysztofiak jest artystką Chóru Filharmonii Łódzkiej, multiinstrumentalistką w zakresie instrumentów azjatyckich, dawnych instrumentów klawiszowych i smyczkowych oraz wokalistką specjalizującą się w tradycyjnych i historycznych technikach wokalnych.

Studia magisterskie w Katedrze Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego ukończyła z „medalem za chlubne studia”, a swoją pracę magisterską poświęciła organom zabytkowym. Wykonuje muzykę tradycyjną na szeregu instrumentów chińskich, japońskich i tajwańskich, a także w azjatyckich stylach i technikach wokalnych.

Jest prawdopodobnie jedyną Europejką, która w stałym repertuarze wykonuje utwory nanguan w konserwatywnej tajwańskiej stylistyce. Zostało to docenione przez etnomuzykologów i sinologów obecnych na międzynarodowej konferencji CHIME w Lizbonie w 2018 roku.

Swój warsztat wykonawczy kształciła pod kierunkiem wybitnych muzyków i pedagogów w Europie, Azji i Afryce, m.in. u Marka Caudle (viola da gamba, Polska), prof. Chen Ching-yi (guqin, Tajwan), prof. Lin Po-chi (nanguan, Tajwan), prof. Kyoko Kubota (yakumogoto, Japonia), Abdou Ouardi (oud, Maroko), prof. Marka Toporowskiego (klawesyn, Polska), oraz wielu innych znakomitych muzyków.

W latach 2009-2010 była organistką parafii polskiej w Brukseli, działając przy kościele Notre Dame de la Chapelle oraz w Leuven. W tym samym czasie odbywała praktykę w budownictwie organowym w pracowni Manufacture d’Orgue Patrick Collon.

Anna Krysztofiak została nagrodzona stypendiami artystycznymi i naukowymi, w tym także stypendium Taiwan Fellowship, w klasie muzyki nanguan na wydziale muzyki tradycyjnej w Taipei National University of the Arts, pod kierunkiem prof. Lin Po Chi.

W latach 2015-2017 była dyrektorem artystycznym Festiwalu „Muzyka w Ogrodzie Chińskim” w Łazienkach Królewskich w Warszawie, a festiwal ten był jej autorskim projektem. Od 2019 roku na stałe współpracuje z festiwalem „Słowo i muzyka u jezuitów” w ramach koncertów i nagrań muzyki ze źródeł jezuickich oraz muzyki kolonialnej.

Jest pomysłodawczynią i realizatorką spotkań muzycznych w Łódzkim Domu Kultury pt. „Wachlarz łódzki. Interdyscyplinarne spotkania z kulturą”, które od 2023 roku weszły do stałego programu cyklicznego ŁDK. Od 2024 roku współpracuje w ramach koncertów „Muzyka na zimowy czas” z Kościołem Ewangelicko-Reformowanym w Warszawie.

W ramach programu Taiwan Fellowship jej działalność muzyczna objęta jest stałym patronatem tajwańskim. Jest autorką i realizatorką licznych przedsięwzięć muzycznych oraz edukacyjnych, w tym szeregu grantów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego o charakterze edukacyjnym i popularyzatorskim.

W ramach jednego z nich napisała książkę popularnonaukową z opowieściami o instrumentach azjatyckich pt. „Instrumentów Osobliwych Wyspy Szczęśliwe” (ISBN: 978-83-960247-0-1), wydaną przez Ośrodek Spraw Azjatyckich Uniwersytetu Łódzkiego.

Muzyką na instrumentach chińskich i japońskich uświetniała wizyty dyplomatów z Dalekiego Wschodu, będących gośćmi Rządu RP, m.in. księżnej Hisako Takamady, a także podczas wizyty Przewodniczącego Chińskiej Republiki Ludowej Xi Jinpinga. W 2025 roku została odznaczona Honorową Odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.